Как Телематик Интерактив България и Мило Борисов променят игралната индустрия

Мило Борисов и Роси Маккий променят игралната индустрия у нас и по света. Планират листване на компанията „Телематик Интерактив България“ на Българската фондова борса.

Роси Маккий и Мило Борисов

Да се нареди до най -големите европейски и световни имена в онлайн игралния бизнес – това е визията на Мило Борисов и неговата сестра Роси Маккий за развитие на компанията им „Телематик Интерактив България“. „Амбицията ни е в рамките на пет години фирмата да е сред десетте най-големи компании в онлайн индустрията в Европа, а след десет години – в целия свят“, казват предприемачите, посрещайки екипа на Forbes в обляната от слънце овална заседателна зала на офиса им в София. По стените има десетки лицензи и награди, а върху огромното бюро се откроява елегантен глобус. „Той ни напомня, че трябва да гледаме отвъд хоризонта“, обяснява Роси Маккий, основен акционер в „Телематик Интерактив България“.

Срещата ни с тях в средата на ноември е в период, когато „Телематик Интерактив България“ се готви за листване на Българската фондова борса. Първичното публично предлагане трябва да бъде в края на януари 2022 г. и е един от най-важните епизоди в богатата история на бизнеса на Мило Борисов и Роси Маккий. „Винаги сме се стремели към прозрачност в нашата дейност. С излизането на борсата ще се увеличи доверието към нас сред участниците на пазара. Също така ще ни даде и нови възможности за излизане на повече външни пазари“, казва Мило Борисов, основен акционер в  „Телематик Интерактив България“.

Симбиоза на технология и изкуство

Колелото на бизнеса се завърта през 90-те години. Още докато е студент в МЕИ – София, сега Технически университет, специалност „Автоматизация на производството“ с IT профил, Мило Борисов, заедно с баща си, стартира първата си компания – за изграждане на компютърни мрежи. „Спомням си как се катерех и слагах антени по покривите на сгради“, с усимвка се връща назад във времето Борисов.

Паралелно с това предприемачът, който от малък  свири на пиано, а по-късно забива в джаз и рок групи, започва да мисли за бизнес, който да съвместява технологиите и изкуството. Игpaлнaтa индycтpия се развива бурно по това време, а и за Мило Борисов тя олицетворява идеална симбиоза между неговата слабост – музиката, изобразителното изкуство и технологиите. Изборът е направен и той започва да създава игри, които бързо стават популярни първо в България, а не след дълго и зад граница.

Мило Борисов инвестира много време и идеи в това ново за него направление и успява да убеди и сестра си Роси да се присъедини към него. До този момент тя е лекар, завършила е Медицинския университет в София и е далеч от корпоративния свят. Завършила е училище, в което се поощрява хуманитарната насоченост на децата и се дава свобода на техните идеи, което й дава много широк милоглед и творечски идеи.

В първите месеци след като започва работа с брат си, тя изживяла своеобразен шок, преминавайки от медицината в технологиите. „Това беше повратен момент в моя живот. Игралната индустрия включва много различни дейности и може би в това е чарът ѝ. Освен технология има и изкуство и много предизвикателства, които човек трябва да си постави за цел и да преодолее. Това, което най-много ми хареса, е, че има новаторство“, споделя Роси Маккий.

Автор на много от игрите е Мило Борисов. „Идеи са ми хрумвали дори на път. По време на едно дълго пътуване със самолет аз оформих концепция за игра и след кацането я изпратих на екипа, за да я осъществи. В момента тази игра се предлага и е сред много успешните, които се възприемат отлично от потребителите“, разказва още Мило Борисов.

Отвъд океана

Мило Борисов и сестра му решават да разширят бизнеса в чужбина. „Бяхме една от първите компании в тази индустрия, която започна да пробива и да създава име на България на картата на игралната индустрия“, казва Роси Маккий.

Двамата предприемачи се насочват към Южна и Северна Америка. За да е по-близо до бизнеса, Роси Маккий заминава да живее отвъд океана. Тя ръководи офисите в тази част на света. „Представителството ни в Перу е сред най-успешните и предлага решения, които напълно отговарят на вкусовете на потребителите там. Пазарният ни дял се увеличава постоянно“, обясни Мило Борисов.

Консенсус и диалог с хората

„Хората са най-важното звено за успеха ни“, казват категорично братът и сестрата. Инвестират много в развитието на талантите в компанията, като се организират периодично обучения, квалификационни курсове и всичко необходимо, за да се даде основа за разгръщане на потенциала на хората в екипите.

Непрекъснато търсят нови и креативни личности, които да създават различно и интересно съдържание. „Нашият модел на управление е базиран на това да сме консенсусни и диалогични. Даваме голяма свобода на екипите да творят и да взимат решения. В България това все още е рядкост, тъй като преобладава микромениджмънтът, който ограничава свободата и води до загуба на мотивация. Има много кадърни хора и трябва да им се дава възможност за изява. Мотивираме нашите екипи да бъдат креативни и да дават нови и нови идеи“.

Експанзия и тренд към дигитализация

. През 2012 г., с вече изграден стабилен екип зад гърба си, Мило Борисов вижда, че в онлайн индустрията има голям  потенциал. Създал множество собствени игри, той решава да ги събере на дистанционен онлайн сървър. Събира виртуална библиотека със свои игри и ги предоставя на онлайн казина, които точно по това време започват да набират скорост по света. Така българската компания се оказва сред пионерите в този нов бизнес.

През 2014 г. се ражда „Телематик Интерактив България“. Днес компанията обединява целия онлайн бизнес, който е в две направления. Дъщерната „СиТи Интерактив“ е насочена към b2b, а брандът Palms Bet e b2c.

През следващите години технологичният екип се разраства значително, а направлението бизнес-към-бизнес избухва. В момента дистанционният игрален сървър – RGЅ, чрез който доставят собствено игрално съдържание на онлайн оператори, надхвърля 200 заглавия.

Бизнес моделът е много изчистен. RGЅ има десетки интеграции с различни платформи и директни интеграции с онлайн казина. Сървърът е уеб базиран и заявката достига изключително бързо до клиентите. „СиТи Интерактив“ получава определен процент от печалбата на продуктите. Този бизнес дава голяма възможност за експанзия и той вече е глобален. В момента игралното съдържание на компанията е достъпно на над 700 онлайн оператора в Латинска Америка, Европа, Африка.

Другият бизнес на „Телематик Интерактив България“, към крайните клиенти, е онлайн казино, опериращо на територията на България. През 2018 г. получават лиценз и за спортни залози и се ребрандират на Palms Bet. Със сериозна маркетингова компания и добър продукт бизнесът потръгва бурно. За 2020 г. компанията постига растеж на приходите от 517% спрямо 2019 г., а очакванията за тази година са той да бъде около 160%. „Palms Bet всъщност стъпи върху готова платформа, което ни позволи да имаме конкурентно предимство. Пандемията и поевтиняването на мобилните устройства допълнително спомогнаха за бурния растеж“, коментира Мило Борисов.

„Teлeмaтиĸ Интepaĸтив Бългapия“ развива ycпeшнo и джoйнт вeнчъp дpyжecтвo c нaй-гoлямaтa гepмaнcĸa ĸoмпaния в игpaлнaтa индycтpия „Mepĸюp“. Haй-нoвият им пpoeĸт e в „Гpaнд xoтeл Mилeниyм Coфия“ – „Пламс Меркюр Роял“, ĸъдeтo партньорите заедно ca изгpaдили гoлям paзвлeĸaтeлeн ĸoмплeĸc.

Каузите: за българските таланти

Освен развитието на бизнеса Мило Борисов и Роси Маккий вярват, че талантливите българи трябва да получат своя шанс и да се развиват.

Те подпомагат различни каузи. „Телематик Интерактив България“ има специален социален фонд, като чрез него компанията спонсорира ПФК „Левски“, подпомага отбора на Златните момичета и техния бенефис, подкрепя различни изяви в областта на културата и защита на природата.

„България има какво да даде на света. Българите са много умни, талантливи и даровити. Трябва да изградим съзнание и самочувствие, че у нас могат да се създават стойностни неща. Видяхме го през годините – как от една съвсем малка гаражна фирма успяхме да позиционираме България на картата на игралната индустрия на света, и вярваме, че това може да се случи във всеки друг сектор. Българите заслужват да се инвестира в тях. Затова инвестираме в изграждането на кадри и създаването на екипи. За да може тези хора да имат желанието да останат в България и да създават продукти на световно ниво“, казват двамата предприемачи.